21 වන සියවසේ කුසලතා
ෙමම යුගෙය් කුසලතා හයක් දැක්ෙව්.
1. විවේචනාත්මක චින්තනය - Critical Thinking
2. මාධ්ය සාක්ෂරතාව - Media Literacy
3. සන්නිවේදන - Communication
4. සහෙයා්ගය Collaboration
5. තොරතුරු සාක්ෂරතාව - Information Literacy
6. නිර්මාණශීලීත්වය - Creativity
ෙමය පහත රූප සටහන මගින් ද පැහැදිලි කරයි.
-
1. විවේචනාත්මක චින්තනය - Critical Thinking
විවේචනාත්මක චින්තන ධාරා දෙකක් (1994) දී ව්යාපාරයක් ලෙස රිචඩ් පාවුල් විසින් විස්තර කර ඇත. [1] විවේචනාත්මක චින්තනයේ "මුල් රැල්ල" බොහෝ විට විවේචන සම්බන්ධ පැහැදිලි, තර්කානුකූල චින්තනය කර තිබෙන 'විවේචනාත්මක විශ්ලේෂණය' ලෙස සඳහන් කරනු ලැබේ. එහි විස්තර එය අර්ථ ලද්දවුන් අතර වෙනස් වේ. බැරී කේ Beyer (1995) අනුව, විවේචනාත්මක චින්තනය පැහැදිලි, තර්කානුකූලව විනිශ්චයන් කරමින් බවයි. විවේචනාත්මක චින්තනයේ ක්රියාවලිය අතරතුර, අදහස්, හොඳින් සිතා බලා තර්කානුකූලව, සහ විනිශ්චය දිය යුතුය. [2] විවේචනාත්මක චින්තනය තුළ වූ ජාතික සභාව විශිෂ්ටතා [3], මෙම "ක්රියාශීලීව සහ දක්ෂ ලෙස, conceptualizing අයදුම් කිරීම, විශ්ලේෂණය, සංකලනය, සහ / හෝ එක් රැස් කරගත් තොරතුරු අගැයීමට ලක්කිරීමේ බුද්ධිමය විනය ක්රියාවලියක් ලෙස විවේචනාත්මක චින්තනය, හෝ විසින් ජනනය, නිරීක්ෂණ, අත්දැකීම්, පිළිබිඹු නිර්වචනය විචාරය, හෝ සන්නිවේදනය, විශ්වාසය හා ක්රියාකාරී මග පෙන්වීමක් ලෙස. "[4]conceptualizing අයදුම් කිරීම, විශ්ලේෂණය, සංකලනය, සහ / හෝ එක් රැස් කරගත් තොරතුරු අගැයීමට ලක්කිරීමේ බුද්ධිමය විනය ක්රියාවලියක් ලෙස විවේචනාත්මක චින්තනය, හෝ විසින් ජනනය, නිරීක්ෂණ, අත්දැකීම්, පිළිබිඹු නිර්වචනය විචාරය, හෝ සන්නිවේදනය, විශ්වාසය හා ක්රියාකාරී මග පෙන්වීමක් ලෙස. "[4]
2. මාධ්ය සාක්ෂරතාව - Media Literacy
මාධ්ය සාක්ෂරතාව ලෙස
මාධ්ය භාවිතය පිළිබද නිවරදී අවබෝධය සහ හැකියාව මෙයින් අදහස් කෙරේ . ප්රවේශ කිරීමට ඇති හැකියාව, විශ්ලේෂණය, ඇගයීම සහ මාධ්ය නිර්මාණය කිරීම. රූපවාහිනී, ගුවන් විදුලි, අන්තර්ජාලය, පුවත්පත්, සඟරා, පොත් පත්, කටවුට්, වීඩියෝ ක්රීඩා, සංගීතය, සහ මාධ්ය මගින් අනෙකුත් සියලු ආකාරයේ ලැබෙන සංකීර්ණ පණිවුඩ තේරුම් ගැනීමට හැකි වේ
- (සංඛයාක සාක්ෂරතා හැකියාව) - තොරතුරු පිළිබද සාක්ෂරතාව,සන්නිවේදන සාක්ෂරතාව සහ තොරතුරු හා සන්නිවේදන තාක්ෂණ හැකියාව මෙයට අයත්ය .
3. සන්නිවේදනය - Communication
ප්රධාන සන්නිවේදන නිපුණතා
- හොඳ සවන්දෙන්නෙකු වීම-
හොඳ සන්නිවේදකයා විය හැකි හොඳම ක්රමවලින් එකකි.
- වාචික නොවන සන්නිවේදනය-
ඔබේ ශරීරය භාෂාව, ඇසට ඇස, අත් අභිනයන්, සහ ස්වරය සියලු වර්ණ ඔබ ප්රකාශ කිරීමට උත්සාහ කරන පණිවිඩය.
- පැහැදිලි බව-
හැකි තරම් වචන කිහිපය තුළ ඔබේ පණිවුඩය ප්රකාශ කිරීමට උත්සාහ කරන්න.
- සුහදශීලී බව -
සුහද ස්වරය, පෞද්ගලික ප්රශ්නයක් හෝ සරලව සිනහව හරහා, ඔබ සමඟ විවෘතව හා අවංකව සන්නිවේදන නිරත වීමට ඔබේ සෙසු සේවකයන් දිරිමත් කරනු ඇත.
- විශ්වාසය බව -
එය අන් අය සමඟ ඔබේ අන්තර් පිළිබඳ සියලු විශ්වාස කිරීම වැදගත් වේ.
- සංවේදනය -
ඔබ සේවායෝජකයා, සම කම්කරුවෙකු හෝ සේවකයෙකු සමඟ එකඟ විට පවා ඔබ තේරුම් ගෙන ඔවුන්ගේ දෘෂ්ටිකෝණයට ගරු කිරීමට සඳහා, එය වැදගත් වේ.
- විවෘත දෘෂ්ටිය -
හොඳ සන්නිවේදකයා නම්යශීලී, විවෘත මනසකින් ඕනෑම සංවාදය ඇතුලත් විය යුතුය.
- ගෞරවය-
ඔබ ඔවුන් හා ඔවුන්ගේ අදහස් වලට ගරු ප්රකාශ නම් ජනතාව ඔබ සමඟ සන්නිවේදනය කිරීමට වඩා විවෘත වනු ඇත.
- ප්රතිචාර -
නිසි පරිදි පසුවිපරමක් හා ලබා ගැනීමට හැකි වීම වැදගත් සන්නිවේදන විස්කමක්.
- නිවරදි මාධ්ය තෝරා ගැනිම -
වැදගත් සන්නිවේදන කුසලතා හුදෙක් භාවිතා කිරීමට සන්නිවේදන කුමන ආකාරයේ දැන ගැනීම
4. සහෙයා්ගය Collaboration
එක්ව සාර්ථකව යමක් අවබෝධ හෝ ඉටුකර ගැනීමට එකට වැඩ දෙකක් හෝ ඊට වැඩි අය හෝ සංවිධාන ක්රියාවලිය වේ. [1] සහයෝගයෙන් කටයුතු කිරීමට ඉතා සමාන වන නමුත්, වඩා සමීපව, සහයෝගීතාව, දෙකම තරඟ ප්රතිවිරුද්ධ වේ. [2] [3] [4] නායකත්වය ස්වරූපයෙන් විමධ්යගත හා සමානතා කණ්ඩායම තුළ සමාජ විය හැකි නමුත් වඩාත් සහයෝගයෙන්, නායකත්වයක් අවශ්ය ය. සීමිත සම්පත් සඳහා තරගයක් මුහුණ දෙන විට සහයෝගයෙන් කටයුතු කරන කණ්ඩායම් විශාල සම්පත්, අගය කිරීම හා ප්රතිලාභ ලබා ගත හැකිය.
සහයෝගිතා ව්යුහගත ක්රම හැසිරීම හා සන්නිවේදන යෝජනාවලිය භේදභින්න දිරිමත් [5]. මෙම ක්රම නිශ්චිතව ඒ සහයෝගී ප්රශ්නය නිරාකරණය නිරත ලෙස කණ්ඩායම් සාර්ථකත්වය වැඩි කිරීමට බලාපොරොත්තු වෙනවා. ආකෘති පත්ර, rubrics, ප්රස්ථාර හා ප්රස්තාර වාස්තවික වර්තමාන සහ අනාගත ව්යාපෘති කාර්ය සාධනය වැඩි දියුණු කිරීමේ ඉලක්කය හා පෞද්ගලික ගති ලක්ෂණ ලේඛනගත කිරීමට එම තත්ත්වයන් ඉතාමත් ප්රයෝජනවත් වේ. මෙම වචනය භාවිතා කිරීම සඳහා පොදු එසේ නොවේ නමුත් එක්ව ද, එදිරිවාදී එක්ව පිළිබඳ සංකල්පය ප්රදර්ශනය ඉලක්ක විරුද්ධ දක්නට ලැබේ.
5. තොරතුරු සාක්ෂරතාව - Information Literacy
තොරතුරු සාක්ෂරතාව යාවජීව අධ්යාපනය සඳහා පදනම සාදයි.
තොරතුරු සාක්ෂරතාව පුද්ගලයන්ට අවශ්ය හැකියාවන් සමූහයක් වේ
එනම් තොරතුරු අවශ්ය විට ඒවා හඳුනා ගැනීම සහ, අවශ්ය තොරතුරු සොයා ඇගයීමට සහ ඵලදායි ලෙස භාවිතා කිරීමේ හැකියාව ආදී හැකියාවන් සමූහයක් වේ.
තොරතුරු සාක්ෂරතාවයෙන් යුතු වීමට අවශ්ය කරන කුසලතා
- තොරතුරු සඳහා අවශ්යතාව.
- ලබා ගත හැකි සම්පත්.
- තොරතුරු සොයා ගැනීමට හැකි ආකාරය.
- ප්රතිඵල තක්සේරුවට ලබා ගැනීමේ අවශ්යතාව.
- ප්රතිඵල සමග වැඩ කිරීමට හෝ සූරා කෑම සිදු වන ආකාරය.
- ආචාර ධර්ම හා භාවිතය පිළිබඳ වගකීම.
- ඔබේ සොයා ගැනීම් සන්නිවේදනය කිරීම හෝ බෙදාගැනීම සිදු කරන ආකාරය.
- ඔබේ සොයා ගැනීම් කළමනාකරණය කරන ආකාරය.
6. නිර්මාණශීලීත්වය - Creativity
සිතින් මවාගන්නා අදහස් යථාර්තයක් බවට පත්කර ගන්නා ක්රියාව නිර්මාණශිලිත්වය ලෙස හැදින්වේ.
මෙලෙස නිර්මානය කරන ලද අයිතමය ස්පර්ශ කළ නොහැකි(අදහසක්, විද්යාත්මක න්යායක්, සංගීත නිර්මාණයක්, හෝ විහිළුවක්) හෝ භෞතික වස්තුවක් ( නව නිපැයුමක්, සාහිත්ය කටයුතු, හෝ චිත්රකලාව) විය හැක.
සබඳතා ආවරණය වන පරිදි, මනෝ විද්යාව, ප්රජානන විද්යාව, අධ්යාපනය, දර්ශනය (විද්යාවේ විශේෂයෙන් දර්ශනවාදය), තාක්ෂණය, දේවධර්මය, සමාජ විද්යාව, වාග් විද්යාව, ව්යාපාර අධ්යයනය, songwriting, සහ ආර්ථික: නිර්මාණශීලි ශාස්ත්රීය උනන්දුවක් විෂයයන් ගනනාවක් අදාළ බොහෝ අර්ථකථන හා සංකල්ප ඇතුළත් නිර්මාණශීලීත්වය සහ සාමාන්ය බුද්ධිය, මානසික හා ස්නායු ක්රියාවලිය, පෞද්ගලිකත්වය වර්ගය සහ නිර්මාණාත්මක හැකියාව, නිර්මාණශීලීත්වය හා මානසික සෞඛ්ය අතර; තාක්ෂණය මගින් වර්ධනය කිරීමද විශේෂයෙන් ලෙස, අධ්යාපනය හා පුහුණුව නිර්මාණශීලීත්වය පෝෂනය සඳහා හැකියාව; ජාතික ආර්ථික වාසිය සඳහා නිර්මාණ ලොභනීය සහ ඉගැන්වීමේ සහ ඉගෙනීමේ වල සඵලතාවය වැඩි දියුණු කිරීම සඳහා නිර්මාණාත්මක සම්පත් වැඩසටහන.
No comments:
Post a Comment